11. maj
Vi torej molíte takóle: Oče naš, ki si v nebesih!
Evangelij po Mateju 6,9
Vsaka molitev si zasluži primerno obliko nagovora, vsaj če naj bi jo poslušali ali se ji pridružili tudi drugi ljudje. Oblika nagovora pove nekaj o tem, kaj nam pomeni Bog in kakšen je naš odnos z njim. Določa smer, daje ton in nakazuje, kako bo verjetno potekala nadaljnja komunikacija.
Gospodova molitev ali tudi Očenaš je dobila ime po začetnih besedah, ki jih je zapisal evangelist Matej: ”Oče naš, ki si v nebesih!” Evangelist Luka je nagovor skrajšal na eno samo besedo: ”Oče!” Boga ni mogoče nagovoriti na bolj pomenljiv in oseben način. On je naš Oče, ker Jezus svoje sledilce – ”tiste, ki izpolnjujejo voljo mojega Očeta v nebesih” – obravnava kot svoje sestre in brate (Mt 12,48–50) ter so zato tudi Božji otroci.
Kot njegova bitja smo vsi Božji otroci (Apd 17,28.29). Vendar pa to poimenovanje na poseben način velja za ljudi, ”ki verujejo v njegovo [Jezusovo] ime” in so ”rojeni iz Boga” (Jn 1,12.13). Nagovor ”Oče naš” izraža poseben odnos z Bogom, ki izhaja iz osebnega odnosa z Jezusom. Tisti, ki mu sledijo, ne pripadajo le človeški družini, temveč tudi Božji družini in so upravičeni do večnega življenja v njegovem kraljestvu.
Jezus sam je Boga naslavljal ”moj Oče”, kar je temeljilo na njegovi edinstveni vlogi Sina. Po besedah evangelista Marka je uporabljal tudi besedo ”Aba”, ki izraža občutek tesne bližine in sinovskega spoštovanja (Mr 14,36). V tem smislu je tudi apostol Pavel uporabil ta izraz kot poziv k molitvi: ”Aba, dragi Oče” (Rim 8,15; Gal 4,6), kar kaže, da je ta naziv uporabljala tudi zgodnja krščanska cerkev. Kristjani dojemajo Boga kot svojega Očeta.
Kaj pa tisti, ki se ustrašijo besede oče in jih pestijo negativni spomini zaradi prestroge vzgoje, nasilja ali zlorabe? Takšni ljudje se težko obrnejo na Boga kot na očeta. Upajo lahko, da bodo negativne podobe v njihovih mislih postopoma nadomestile druge, ki ustrezajo Jezusovi ljubeči podobi Očeta. Morda bodo doživeli to, kar je doživel Štefan: ”Uprl [je] pogled proti nebu in videl Božjo slavo in Jezusa, ki je stal na Božji desnici” (Apd 7,55). Kdor gleda Jezusa, vidi pravo Božje obličje: ”Kdor vidi mene, vidi Očeta” (Jn 14,9 EKU).
Rolf Pöhler
—
Copyright: © 2023 Advent-Verlag GmbH, Pulverweg 6, 21337 Lüneburg, Germany
Translation of work: Andachtsbuch 2024